Föreningen livskämpar logotype

Få stöd

Föreningen livskämpar har ingen stöd- eller jourverksamhet utan vi hänvisar till andra organisationer. Du är viktig- stöd och hjälp finns att få. Du är värdefull.

Det är okej att inte må bra, men det är viktigt att söka hjälp.

Observera att Livskämpar INTE har direkthjälp, utan hänvisar till nedanstående hjälpinstanser.

Mind – självmordslinjen

Öppet dygnet runt.
Webb: Självmordslinjen

Chatt
Öppet dygnet runt.
Webb: Minds chatt

Mind – föräldralinjen

Vardagar 10-15, torsdagkvällar 19-21.
Webb: Föräldrarlinjen

Mind – äldrelinjen

Vardagar 8-19 och helger 10-16.
Webb: Äldrelinjen

BRIS- Barnens rätt i samhället

Telefonen är alltid öppen – även på natten.
Webb: Bris.se

Jourhavande Präst

Ring 112 och be att få bli kopplad till Jourhavande präst.
Öppet alla kvällar mellan 21-06.
Webb: Jourhavande präst

1177 – Vårdguiden

Sjukvårdsrådgivning samt uppgifter om närmsta psykiatriska akutmottagning. På telefonnummer 1177 får du ett snabbt svar om vart du ska vända dig inom vården.

Webb: 1177.se

Här kan du läsa om hur du kan söka psykiatrisk vård.

Här finns också tips om chattar och jourtelefoner för dig som mår psykiskt dåligt. Där finns också information om hur du hittar vård i ditt landsting.

Om du har akuta självmordstankar eller på annat sätt känner hopplöshet och du inte känner att du får hjälp någon annanstans ska du inte dra dig för att åka till psykakuten. Där kan de hjälpa dig med det akuta och sätta bollen i rullning för kommande hjälp. Var alltid helt ärlig med hur du mår!

112 – Akutnummer

Ring 112 om du behöver akut vård eller hjälp. Ladda ner appen SOS Alarm.