Föreningen livskämpar logotype

Lumeno – en digital följeslagare

Ingen ska behöva kämpa ensam. Det är självklart, tycker vi.  Med Lumeno, som är gratis att ladda ner och använda, hjälper du dig själv under mörka stunder genom att hämta kraft från dina ljusa stunder. När du mår bättre skapar du motståndskraft att använda när du mår sämre. Lumeno är en app för att hämta kraft i livet.

Lumeno

Appen ger helt enkelt varje unik användare kraft att:

Så fungerar appen

Här kan du se en överblick av appens funktioner

Du är viktig för oss!

För att en app ska vara relevant krävs konstant utveckling och vi lyssnar på dig som använder Lumeno. Du kanske saknar något, eller önskar mer av något annat som redan finns? Ge oss feedback direkt i appen!

Historien om Lumeno

Lumeno bygger  bland annat på boken ”Handbok för livskämpar”, som är skriven av Filippa Gagnér Jenneteg, Susanne Tell och Jan Beskow.

När Marie Niljung läste boken kände hon direkt att den måste bli digital på något sätt eftersom väldigt många människor aldrig läser böcker. Efter att ha frågat författarna om hon fick undersöka möjligheterna tog hon kontakt med den digitala innovationsbyrån Sticky Beat, som hon samarbetat med tidigare.

I maj 2019 påbörjades arbetet med att skapa en digital följeslagare och den 27 maj 2021 släpptes första versionen av Lumeno.

Lumeno ägs av numera av Sticky Beat som varit med och utvecklat Lumeno från starten.

Marie Niljung är en av grundarna till Livskämpar AB. Hennes livsmission är att förändra attityder kring psykisk ohälsa och att rädda liv. Hade hon vetat det hon vet idag, så hade inte hennes föräldrar dött av psykologiska olycksfall. Därför vill hon sprida kunskap och mod för att få fler att våga fråga, våga lyssna och våga agera. Tack vare Maries tanke om att ”Handbok för livskämpar” borde gå att göra digital så finns nu denna fantastiska digitala följeslagare som vi vet kommer bidra till att rädda liv.

Sticky Beat är en värmländsk digital innovationsbyrå som använder sin kreativitet till att skapa fantastiska lösningar som får människor att bli gladare, mer engagerade och må bättre. Vad sägs om en app som gör tandborstningen till en fest eller en historielektion där eleverna får starta en egen detektivbyrå? De var givna som samarbetspartner till Lumeno och är teamet som genom stort engagemang kreerat, testat och utvecklat appen.

14 Oktober 2021 vann Lumeno Guld i Svenska designpriset.

För att den får något tungt att kännas lättare, med lekfulla gradienter och organiska former.